Lettergrootte

Postmenopauzale bloedingen bij hop en soja bevattende kruidenpreparaten voor overgangsklachten

Datum: 6 juli 2015

Bij overgangsklachten kiezen veel vrouwen voor kruidenpreparaten, waarschijnlijk omdat deze als ‘veilig’ worden beschouwd. Deze preparaten bevatten veelal plantaardige bestanddelen met een oestrogene werking.  

Lareb ontving tot april 2015 zeven meldingen van postmenopauzale vaginale bloedingen bij gebruik van MenoCool® en één bij MenoHop®. Een postmenopauzale bloeding kan pathologische oorzaken hebben, maar kan ook worden veroorzaakt door het postmenopauzaal gebruik van oestrogenen, door een overmatige opbouw van baarmoederslijmvlies. De meldingen zijn gedaan door gynaecologen of door patiënten na onderzoek door een gynaecoloog.

Lareb heeft het overzicht van de meldingen en haar bevindingen doorgegeven aan de Voedsel- en Warenautoriteit en adviseert een betere voorlichting van consumenten over de mogelijke effecten van deze producten.

Meld u aan voor de nieuwsbrief Bijgelicht