Lettergrootte

Update astma-exacerbaties na overstap nieuwe inhalator met salbutamol van Sandoz

Datum: 22 augustus 2016

Bijwerkingencentrum Lareb ontving tot juli dit jaar 63 meldingen van een mogelijk verminderd effect van salbutamol van het merk Sandoz. Patiënten gebruikten voorheen een andere astma-inhalator met salbutamol voor de behandeling van hun klachten. De helft van de meldingen betreft kinderen onder de 12 jaar. Bij 22 meldingen was er sprake van een ziekenhuisopname.

De fabrikant Sandoz heeft in oktober 2014 een inhalator met salbutamol 100 microgram/dosis op de markt gebracht; te herkennen aan RVG-nummer 34424. Deze wijkt qua uiterlijk én qua samenstelling af van het reguliere Sandoz-product, dat door veel patiënten gebruikt werd.

Onderzoek in Europees verband heeft geen verklaring opgeleverd voor het optreden van astma-exacerbaties bij het gebruik van dit nieuwe product.

Tot op heden is er geen kwaliteitsdefect van salbutamol Sandoz gevonden. Het CBG publiceert begin september een beoordelingsrapport met daarin de gegevens waarop de beoordeling is gebaseerd.

Lees hier het volledige nieuwsbericht van het CBG.

Lees hier de analyse van de meldingen.

Mocht u vergelijkbare klachten ondervinden neem contact op met uw arts of apotheker.

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief Bijgelicht