• Meld hier
    een bijwerking
  • Zoek informatie over bijwerkingen
  • Zoek informatie over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap
Hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot zenuwschade

Zenuwschade na gebruik zonder recept verkrijgbare producten met Vitamine B6

23-12-2014

Het is al langer bekend dat hoge doseringen Vitamine B6 kunnen leiden tot zenuwschade aan handen en voeten. De klachten zijn: dood gevoel, tintelingen of pijn. Lareb berichtte hier eerder over (24-11-2014).
In totaal ontving Lareb tot nu toe 31 meldingen van dergelijk klachten na gebruik van vrij verkrijgbare (multi)vitaminepreparaten die onder andere ook vitamine B6 bevatten.
Bij twaalf van de melders is een verhoogde bloedspiegel van vitamine B6 vastgesteld. Sommige producten blijken een veelvoud te bevatten (bv 100 mg) van de maximale dagelijkse behoefte (=tot 2 mg).
Lareb heeft het overzicht van de meldingen en haar bevindingen (zie hier) doorgegeven aan de Voedsel en Warenautoriteit en adviseert om te overwegen een maximale toegestane hoeveelheid vitamine B6 in de vrij verkrijgbare supplementen vast te stellen.

Nieuwe meldingen van zenuwklachten na gebruik van producten met vitamine B6

24-11-2014

Het is al langer bekend dat hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot zenuwschade. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B6 voor volwassenen is door de Commissie Voedingsnormen van de Gezondheidsraad vastgesteld op 1,5 mg per dag. De aanvaardbare bovengrens hierbij is  25 mg per dag. Door gezond te eten krijgt men normaal gesproken voldoende vitamine B6 binnen. Er zijn omstandigheden waarbij het raadzaam is extra vitamines te gebruiken. Sommige vrij verkrijgbare vitaminepreparaten blijken soms een veelvoud van de aanvaardbare bovengrens te bevatten. Hoeveelheden die aanleiding kunnen zijn voor het ontstaan van zenuwklachten. 

Lareb ontving meldingen van zenuwklachten van consumenten. Zij hadden deze producten zelf gekocht. De gemelde klachten waren: gevoelsstoornissen zoals branderige voeten, minder gevoel of zenuwpijn aan de voeten en benen en tintelingen en prikkelingen in handen en voeten. Bij twee van de melders is een sterk verhoogde spiegel van vitamine B6 vastgesteld.

Lareb deelt deze meldingen geanonimiseerd met de Voedsel en Warenautoriteit.