Wegraking met bleekheid en slapte (HHE) na vaccinatie

Overzicht

Na vaccinatie kan een kind plotselinge slapheid, een verminderd reactievermogen en witte of blauwe huidverkleuring ervaren. Dit wordt een hypotone-hyporesponsieve episode (HHE) genoemd. Er hoeft hierbij geen volledige bewustzijnsverlies te zijn. Kinderen jonger dan 2 jaar kunnen een HHE krijgen als reactie op vaccinatie. Een HHE wordt het vaakst gezien na de eerste vaccinaties rond 2 maanden. Het treedt binnen 48 uur na vaccinatie op, maar het vaakst na 3 tot 4 uur. Een HHE duurt tussen de 6 en 30 minuten. Kinderen herstellen vaak weer spontaan zonder dat behandeling nodig is. Een HHE is onschuldig, maar kan voor de omgeving van het kind erg beangstigend zijn om mee te maken. Het doormaken van een HHE heeft geen langdurige, negatieve gevolgen voor het kind. [1-6]

arrow icon

Hoe een HHE ontstaat is nog onduidelijk
Mogelijk wordt een HHE veroorzaakt door een prikkeling van een autonoom zenuwstelsel dat nog niet voldoende ontwikkeld is. Hierdoor zou een onaangename prikkel, zoals pijn, overgeven, rectaal temperaturen of vaccineren kunnen leiden tot een reactie van de bloedvaten. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat naarmate kinderen ouder zijn, HHE’s minder vaak optreden na vaccinatie. Er zijn geen aanwijzingen dat een HHE samenhangt met al bestaande afwijkingen van de bloedvaten, de bloeddruk, het bloedglucosegehalte of bloedcellen en de hieraan onderliggende ziektebeelden [1-3].

Kinderen die een HHE hebben gehad na vaccinatie kunnen gewoon vervolgvaccinaties krijgen
Verschillende onderzoeken laten namelijk zien dat een HHE geen negatieve gevolgen heeft op de verdere ontwikkeling van het kind, ook niet op de lange termijn. Daarnaast hebben kinderen die eerder een HHE hebben gehad na vaccinatie maar een kleine kans om dit opnieuw te krijgen bij toekomstige vaccinaties [5,6].

arrow icon
  • Buettcher M, et al. Hypotonic-hyporesponsive episode (HHE) as an adverse event following immunization in early childhood: case definition and guidelines for data collection, analysis, and presentation. Vaccine. 2007-08-01;25(31):5875-81
  • DuVernoy TS, Braun MM. Hypotonic-hyporesponsive episodes reported to the Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS), 1996-1998. Pediatrics. 2000-10-01;106(4):E52
  • Vermeer-de Bondt PE, van der Maas NA. The effect of age and dose number on the risk of collapse (hypotonic-hyporesponsive episode) after pertussis vaccination. The Pediatric infectious disease journal. 2008-04-01;27(4):355-7
  • Vermeer-de Bondt PE, Labadie J, Rümke HC. Rate of recurrent collapse after vaccination with whole cell pertussis vaccine: follow up study. BMJ (Clinical research ed.). 1998-03-21;316(7135):902-3
  • Goodwin H, Nash M, Gold M. Vaccination of children following a previous hypotonic-hyporesponsive episode. Journal of paediatrics and child health. 1999-12-01;35(6):549-52
  • Gold MS. Hypotonic-hyporesponsive episodes following pertussis vaccination: a cause for concern? Drug safety. 2002-01-01;25(2):85-90

Laatst bijgewerkt op 06-01-2021