Lettergrootte

Chronische vermoeidheid na HPV vaccinatie

Datum: 28 juni 2018

Recent is er hernieuwde aandacht geweest voor een mogelijk verband tussen chronische vermoeidheid en toediening van het HPV vaccin bij meisjes. Dit vaccin wordt in het Rijksvaccinatie Programma aangeboden ter bescherming tegen het ontwikkelen van baarmoederhalskanker.

Reeds in november 2016 heeft Bijwerkingencentrum Lareb onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van meldingen van langdurige klachten na toediening van dit vaccin. De meldingen gaven een indringend beeld van de medisch onverklaarbare langdurige klachten en de gevolgen ervan. Deze geven vaak veel zorgen bij de gevaccineerde meisjes en hun ouders.

Bij de analyse in 2016 werd geen vast patroon in deze langdurige klachten gevonden. Vermoeidheid werd het meest genoemd samen met andere klachten. De klachten ontstonden of verergerden vaak ná de vaccinatie. Dit wil echter nog niet zeggen dat de vaccinatie ook de oorzaak van de klachten is. Het leggen van een verband met het vaccin was lastig, omdat de tijd tussen vaccinatie en het optreden van de klachten sterk wisselde. Bovendien kunnen klachten van vermoeidheid in deze leeftijdsgroep ook zonder vaccinatie voorkomen en is niet duidelijk hoe de HPV vaccinatie de klachten precies zou kunnen veroorzaken.

Bij de analyse van de meldingen kon daarom geen uitspraak gedaan worden of HPV vaccinatie daadwerkelijk de oorzaak is van deze langdurige klachten. Om een eventueel verband helder te krijgen is destijds aanvullend wetenschappelijk onderzoek aanbevolen. Inmiddels is dit door het RIVM uitgevoerd en zal nog gepubliceerd worden. Er is nu geen aanleiding om de conclusies van destijds te heroverwegen.

Zie hier het eerdere rapport over meldingen van bijwerkingen na HPV vaccinatie

Meld u aan voor de nieuwsbrief Bijgelicht