Lettergrootte

Postmenopauzale bloedingen bij hop bevattende kruidenmiddelen

Datum: 22 juni 2017

Het gebruik van hop bevattende kruidenmiddelen zoals MenoCool® en Menohop® kan vaginale bloedingen geven. Lareb ontving hierover elf meldingen. De vrouwen gebruikten deze middelen ter verlichting van postmenopauzale (overgangs) klachten.

Hop-bevattende kruidenmiddelen
MenoCool® is een kruidenmiddel dat zonder recept verkrijgbaar is. Het bevat drie verschillende soorten hop. Menohop® bevat hop- en soja extract.
In hop en soja zitten stoffen die een vergelijkbare werking hebben als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Deze stoffen worden fyto-oestrogenen genoemd.

Vaginale bloeding
Vaginale bloedingen in of na de overgang kunnen wijzen op een onderliggende ziekte maar ook het gebruik van estrogenen kan deze klachten geven. Dat fyto-estrogenen uit soja postmenopauzale bloedingen kunnen geven is al bekend. Uit de tien meldingen blijkt dat dit ook geldt voor het hop bevattende MenoCool®. Naast de meldingen over dit product werd er één melding ontvangen over Menohop®. Uit de meldingen bleek dat bij de vrouwen sprake was van verdikking van het baarmoederslijmvlies. Dit leidde uiteindelijk tot vaginale bloedingen. Het is te verwachten dat andere producten die fyto-estrogenen bevatten deze klachten ook kunnen veroorzaken.

Betere voorlichting
Lareb pleit voor een betere voorlichting van consumenten over deze mogelijke effecten van hop bevattende voedingssupplementen en heeft het overzicht van de meldingen en haar bevindingen doorgegeven aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Bekijk de analyse van de meldingen

Meld u aan voor de nieuwsbrief Bijgelicht