Veel hoest- en benauwdheidsklachten bij inhalator van Viatris

22-12-2023

UPDATE
Dit nieuwsbericht is bijgewerkt met nieuwe meldingen die Lareb ontving tot 1 januari 2024. Hierdoor zijn de cijfers hoger ten opzichte van het eerdere nieuwsbericht.

Bijwerkingencentrum Lareb ontving in korte tijd veel meldingen van hoestbuien direct na gebruik van een inhalator met beclometason en formoterol van de fabrikant Viatris. Een deel van de patiënten kregen hierdoor meer last van hun luchtwegaandoening. Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is van de hoestbuien.

Beclometason remt ontstekingen en formoterol verwijdt de luchtwegen. Artsen schrijven deze inhalatoren met deze stoffen voor bij astma of COPD. Op dit moment is de inhalator van Viatris het enige alternatief van Foster. Dat is een ander merk met dezelfde werkzame stoffen.   

Meldingen van hoesten
Bijwerkingencentrum Lareb ontving van 30 augustus 2023 tot 1 januari dit jaar 267 meldingen van klachten bij gebruik van beclometason en formoterol van Viatris. In 240 meldingen betrof het patiënten die waren omgezet van het merk Foster naar Viatris. Er is 206 keer gemeld dat een hoestprikkel ontstond tijdens of direct na inhalatie. Sommige patiënten omschreven dat het voelde alsof een zeer scherpe stof vrijkwam. Veel patiënten (199) zijn vanwege de klachten gestopt met het gebruik of overgestapt naar Foster.

Meer last van de luchtwegen
In de meldingen bleek dat de inhalatie niet altijd juist uitgevoerd kon worden door de hoestprikkel. Hoesten tijdens inhalatie kan er namelijk voor zorgen dat de werkzame stoffen de longen niet goed bereiken. Hierdoor kunnen aandoeningen van de luchtwegen zoals astma of COPD verergeren. In 107 meldingen is bekend dat de patiënten meer last kregen van hun aandoening of van benauwdheid of hoesten. Bij een aantal patiënten ging zelfs de longfunctie achteruit.

Oorzaak nog onduidelijk
Hoesten en keelirritatie zijn bekende bijwerkingen van beclometason/formoterol inhalatoren, die soms kunnen voorkomen. Er zijn bij andere inhalatoren niet eerder grote aantallen meldingen gedaan van een hoestprikkel bij inhalatie. Bijwerkingencentrum Lareb heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) op de hoogte gebracht van de meldingen. Het CBG heeft het Europese netwerk gevraagd of zij soortgelijke meldingen hebben gekregen. Afhankelijk van de resultaten zullen de benodigde stappen worden ondernomen.

Lees hier meer over de meldingen.